SPEECHCOM
SYSTEMUTVECKLING AB
ALLMÄNNA VILLKOR -
SPEECHCOM DICTATION
April 2024
1
ALLMÄNT
1.1
Dessa allmänna licensvillkor ("Villkoren") reglerar
avtal ("Avtalet") mellan SpeechCom Systemutveckling AB ("SpeechCom")
och annan myndig fysisk eller juridisk person ("Kund"),
rörande användning av SpeechComs tjänst SpeechCom Dictation (”Dictation”).
1.2
Med Avtalet avses dels vad som anges i dessa Villkor samt dels vad som
på annat sätt kan komma att avtalas mellan Parterna rörande Dictation. Vad som i
övrigt kan komma att avtalas mellan Parterna har företräde fram för Villkoren om
annat inte uttryckligen anges.
1.3
Dictation ger Kund möjlighet till dikteringsfunktioner via dator.
Dictation tillhandahålls mot avgift (”Licensavgift”).
1.4
Dictation omfattar, utöver dikteringsfunktioner, i förekommande fall
också datamedia, manual, databaser och andra programvarukomponenter samt anknytande
applikationer, t.ex. texttolkningar av ljudfiler.
2.1
Avtalet träder i kraft när
(a)
Kunden gjort en beställning av Dictation på SpeechComs hemsida, via
telefon, e-post eller annan skriftlig handling, och
(b)
SpeechCom tillställt Kunden skriftlig orderbekräftelse.
2.2
Efter ikraftträdandet gäller Avtalet i ett år. Part äger säga upp
Avtalet skriftligen senast en månad före varje avtalsperiods utgång. Om Avtalet
inte sägs upp förlängs det automatiskt med ett år i taget.
2.3
Bestämmelser rörande uppsägning med omedelbar verkan finns i avsnitt 16.
3
LICENS
3.1
SpeechCom upplåter genom Avtalet en icke exklusiv och icke över- eller
upplåtbar rätt (”Licens”) för Kunden att under avtalsperioden för eget internt
bruk använda Dictation i enlighet med dessa Villkor och vad som i övrigt kan
komma att avtalas mellan Parterna.
3.2
Kunden får inte tillhandahålla Dictation till fler personer än vad som
följer av Kundens Licens. Har annat inte uttryckligen avtalats anses Licens endast
omfatta rätt för en (1) person att använda Dictation åt gången. Är Kunden näringsidkare
får denne inte tillhandahålla Dictation till personer som inte är anställda
eller uppdragstagare hos Kunden. Kunden skall omedelbart meddela SpeechCom om
det finns anledning att befara att obehöriga kan ha fått tillgång till
Dictation.
3.3
Utöver vad som följer av tvingande lagstiftning äger Kunden inte rätt
att själv eller genom tredje man kopiera, modifiera eller på annat sätt
förändra eller göra ingrepp i Dictation.
4
LEVERANS
4.1
Dictation tillhandahålls normalt samma dag som SpeechCom tillställer
Kunden orderbekräftelse. Eventuell senarelagd leverans kan framgå av orderbekräftelsen.
5
TEKNISKA FÖRUTSÄTTNINGAR
5.1
Licensen förutsätter att Kunden vid varje tidpunkt har erforderlig
teknisk utrustning (t.ex. mikrofoner/diktafoner) och internetuppkoppling för
att i normal omfattning kunna utnyttja Dictation. Detta gäller även förändrad
funktionalitet i Dictation på grund av Uppdateringar, förändrade
säkerhetsrutiner och liknande vidareutvecklingar.
5.2
Kund ansvarar själv för att han har tillgång till Internet och att
dennes e-post-system fungerar.
5.3
Kunden svarar själv för installation av Dictation i sin
datormiljö.
5.4
SpeechCom åtar sig inte att lagra, säkerhetskopiera, kontrollera eller
på annat sätt hantera ljudfiler, texttolkningar eller annan data åt Kunden med
mindre än att särskilt skriftligt avtal om detta träffas mellan Parterna.
6
LICENSAVGIFT
6.1
Kunden skall till SpeechCom erlägga avgift (”Licensavgift”) för
nyttjandet av Dictation. Om annat inte uttryckligen avtalats mellan Parterna
skall Licensavgiften följa SpeechComs vid var tid gällande prislista. Eventuell
fraktkostnad ingår inte i Licensavgiften om annat inte uttryckligen avtalas. Lagstadgad
mervärdeskatt och andra eventuella skatter och/eller allmänna avgifter
tillkommer på Licensavgiften.
6.2
Licensavgiften erlägges årsvis i förskott, mot faktura, vilken skall
betalas senast 30 dagar efter fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning debiteras
lagstadgad påminnelseavgift samt dröjsmålsränta på utestående belopp med 8%
plus gällande referensränta från förfallodagen. SpeechCom förbehåller sig rätt
att ta kreditupplysning på Kunden.
7
SUPPORT
7.1
SpeechCom tillhandahåller användarhjälp (”Support”) avseende
Dictation via telefon och e-post. Support tillhandahålls vardagar mellan 8.00-12.00
och 13.00-17.00 CET under september – maj inom 24 timmar och under juni-augusti
inom 48 timmar räknat från den tidpunkt SpeechCom mottog begäran om Support
från Kunden. SpeechCom äger rätt att avvakta med, avbryta och/eller göra
uppehåll i Support som begärs eller utsträcker sig under övrig tid.
7.2
Support förutsätter att Kunden på begäran kan uppge sitt kundnummer och lämna
noggrann redogörelse för sitt datasystem och dess grundläggande struktur, de
eventuella driftsstörningar Kunden upplever samt vilken inverkan
driftsstörningarna har på Kundens verksamhet i stort.
7.3
SpeechCom förbehåller sig möjlighet att återkomma till Kunden vid senare
tillfälle om den frågeställning som Kunden väckt är av särskilt komplicerad
natur. Vid hög arbetsbelastning förbehåller sig SpeechCom möjlighet att ta emot
begäran om Support från Kund via telefonsvarare. Under förutsättning att Kunden
därvid lämnar tydligt besked om vad ärendet avser och hur SpeechCom kan komma i
kontakt med Kunden åtar sig SpeechCom att återkomma i ärendet så snart personal
finns tillgänglig.
7.4
I Support ingår inte underhåll, felsökning/-avhjälpning eller liknande
åtgärd avseende mjuk- eller hårdvara hos Kunden som inte tillhandahållits av
SpeechCom.
8
UPPDATERINGAR
8.1
Med Uppdatering avses i dessa Villkor nya versioner av Dictation med smärre
förbättringar (s.k. buggfixar) eller med större förändringar, som till exempel
kan tillföra ny eller förbättrad säkerhet, funktionalitet eller användning.
8.2
SpeechCom har rätt men inte skyldighet att tillhandahålla Uppdateringar löpande
under avtalstiden och utan föregående information därom till Kunden. Det
åligger Kunden att på begäran från SpeechCom omgående ersätta tidigare version
av Dictation med tillhandahållen Uppdatering.
9.2
Det åligger Kunden att omgående kontakta SpeechCom om Kunden anser att Dictation
inte uppfyller avtalad funktion. Kunden skall på begäran kunna förevisa och om
möjligt dokumentera avvikelsen för SpeechCom.
9.3
Om avvikelse från garanti enligt detta avsnitt 9 föreligger, skall SpeechCom
efter mottagande av reklamation avhjälpa avvikelsen med den skyndsamhet
omständigheterna kräver. Avhjälpande kan ske genom rättning av fel eller genom
åtgärder för kringgående av felet. SpeechCom äger efter eget val byta ut Kundens
exemplar av Dictation mot ett annat exemplar. SpeechCom svarar därvid inte för
installation. Om SpeechCom inte avhjälper avvikelsen med den skyndsamhet omständigheterna
kräver, äger Kunden rätt att sätta ut en slutlig och skälig frist för
avhjälpande. Har SpeechCom inte avhjälpt avvikelsen vid fristens utgång, äger
Kunden rätt att med omedelbar verkan säga upp Avtalet.
9.4
Den lämnade garantin förutsätter att Kunden följer Avtalet och använder Dictation
i föreskriven driftsmiljö och enligt föreskrifter i manual och andra
instruktioner från SpeechCom. Garantin omfattar inte fel som är utan betydelse
för Dictations funktioner.
9.5
Oavsett vad som anges i 9.1 kan SpeechCom inte garantera att Dictation
är helt fri från mindre programfel, s.k. buggar. Fullständig frihet från sådana
programfel kan av tekniska och affärsmässiga skäl normalt inte uppnås inom
programvaruindustrin. Kunden är vidare införstådd med att Dictation av tekniska
skäl kan få viss nedtid. SpeechCom åtar sig att skyndsamt tillse att sådana
brister i tillgängligheten avhjälps.
SpeechCom förbehåller sig möjlighet att anlita externa samarbetspartners
och/eller underkonsulter för att kunna uppfylla sina åtaganden enligt Avtalet.
11
IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
11.1
All ägande- och upphovsrätt samt alla andra eventuella immateriella
rättigheter som hänför sig till Dictation och utvecklingen därav tillkommer
SpeechCom eller bolagets samarbetspartners. Avtalet innebär inte att Kunden
erhåller någon annan rätt än den nyttjanderätt som följer av Licensen.
11.2
Rättigheter till utvecklingar - med eller utan skydd av upphovsrätt – av
Dictation, vilka utvecklingar uppstår i samband med fullföljande av Avtalet,
skall tillkomma SpeechCom och omfattas av Avtalet.
11.3
Rättigheter till inspelade ljudfiler med i förekommande fall samt
texttolkningar tillkommer Kunden.
11.4
Kunden svarar för att dennes användande av Dictation inte innebär
intrång i tredje mans immateriella rättigheter. Kunden åtar sig att ersätta
SpeechCom för skada som kan drabba SpeechCom vid sådant intrång.
11.5
Uppgifter om SpeechComs eller tredje mans ägande- och upphovsrätt eller
annan eventuell immateriell rättighet i Dictation eller medium på vilket
Dictation görs tillgänglig får inte förändras eller tas bort. Detsamma gäller
motsvarande märkning på all dokumentation som tillhandahålls av SpeechCom.
12.2
Utöver vad som anges i 12.1 förbinder sig Parterna, utan begränsning i
tiden, att tillse att sådan information, som berör Avtalet eller som Part
mottagit från den andra Parten eller som framkommer vid användning av Dictation
och som är att betrakta som den andra Partens Konfidentiella Information, inte avslöjas
för tredje man.
12.3
Med Konfidentiell Information avses varje upplysning - teknisk,
kommersiell eller av annan art - oavsett om upplysningen dokumenterats eller inte.
Som Konfidentiell Information skall särskilt anses innehållet i förlikning
eller skiljedom med anknytning till Avtalet och teknisk information om Dictation
som inte offentliggjorts av SpeechCom.
12.4
Parts sekretessåtagande enligt detta avsnitt 12 omfattar inte
information som
(a)
är allmänt känd eller kommer till allmän kännedom på annat sätt än
genom Parts avtalsbrott; eller
(b)
Part kan visa att han redan kände till innan han mottog den från den
andra Parten; eller
(c)
Part kan visa att han mottagit eller kommer att mottaga från tredje man
utan att vara bunden av sekretessplikt i förhållande till denne; eller
(d)
Part fått föregående skriftligt godkännande från den andra Parten att
lämna ut till tredje man; eller
(e)
lämnas i enlighet med föreläggande från domstol eller annan myndighet;
eller
(f)
lämnas under (men inte utanför) medling eller skiljeförfarande; eller
(g)
lämnas till Parts ekonomiska och/eller juridiska rådgivare, under
förutsättning att mottagaren åtar sig att iaktta sekretess i motsvarande
utsträckning som Part.
12.5
SpeechCom förbehåller sig rätt att utan föregående godkännande från Kunden
lämna allmän information om tillhandahållandet av Dictation till Kunden, i
löpande marknadsföring, pressreleaser, investeringsprospekt och liknande
sammanhang. Vid sådant offentliggörande får emellertid inte Konfidentiell
Information röjas.
13.1
SpeechCom och andra bolag i SpeechComs koncern, samarbetspartners och
uppdragstagare till SpeechCom förbehåller sig rätten att använda information
som Kunden lämnar i samband med användningen av Dictation. Informationen kan
användas för drift, underhåll och utveckling av Dictation och anknutna
tjänster, samt för administration av kundkontakter, service, support och
information om SpeechComs övriga tjänster, marknads- och kundanalyser,
affärsutveckling och för statistiska ändamål.
13.2
Vid användandet av Dictation kommer information som Kunden tillhandahåller
(framförallt ljudfiler) att delas med SpeechComs samarbetspartners. Sådan
delning är tekniskt nödvändig för att Dictation skall kunna användas.
13.3
Vid tillhandahållandet av Licens kan SpeechCom kan komma att behandla
personuppgifter bl.a. i samband med att Kunden beställer Dictation, begär
support, aktiverar Licens, använder Dictation eller vid andra kontakter. SpeechCom
behandlar alltid personuppgifter i enlighet med EUs Allmänna
Dataskyddsförordning 2016/679 (GDPR) och annan tillämplig lagstiftning.
14.1
SpeechCom ansvarar endast för skador i den mån uppsåtligt handlande
eller grov vårdslöshet kan läggas SpeechCom till last. SpeechCom ansvarar inte i
något fall för
(a)
bristande funktionalitet i Dictation om detta beror på fel, brister
eller begränsningar i Kundens hård- och/eller mjukvara och/eller internetuppkoppling;
(b)
skada som uppstår vid obehörigt eller felaktigt användande av Kundens
exemplar av Dictation;
(c)
skada som uppstår på grund av eventuella säkerhetsbrister hos Kunden och/eller
dennes underleverantör. Vid oklarhet om säkerhetsbrist föreligger skall ISO/IEC
27002 eller motsvarande efterföljande branschstandard för
informationsteknologisäkerhet vara vägledande;
(d)
skada som uppstår till följd av att Kunden inte installerar tillhandahållna
Uppdateringar.
(e)
förlust eller påverkan på data (eftersom det är Kundens ansvar att upprätthålla
egna back-up-rutiner);
(f)
indirekta skador, såsom utebliven vinst, produktionsbortfall, kostnader
för anlitande av konsult, kostnader för utrustning , ersättningskrav från
tredje man och liknande kostnader eller förluster.
14.2
SpeechCom tillhandahåller texttolkning av ljudfiler med användande av teknik
som tillhandahållas av tredje man via internet. Kunden är införstådd med och
accepterar att kvaliteten på sådan texttolkning i hög grad är beroende på den
teknik som tillhandahålls av tredje man och på den internetuppkoppling som vid
var tillfälle kan uppnås. Resultatet av tolkningen är därtill beroende av den kvalitet
som Kundens ursprungliga ljudinspelning har. Mot denna bakgrund kan SpeechCom
inte garantera att texttolkade ljudfiler texttolkningen är helt fria fri från
fel och/eller brister.
14.3
Kunden får inte använda Dictation på sådant sätt att skada uppstår för
SpeechCom eller tredje man. Kunden skall hålla SpeechCom skadeslös för krav
riktade från tredje man mot SpeechCom p.g.a. Kundens användning av Dictation.
Vad som nu sagts gäller även om Kundens exemplar av Dictation används av
obehörig eller utan Kundens godkännande.
14.4
Utöver vad som i övrigt anges i detta avsnitt 14 är SpeechComs ansvar
begränsat till ett belopp motsvarande av Kunden ev. erlagd Licensavgift under
de tre senaste kalenderåren, dock maximalt 10 000 EUR, om inte uppsåt
eller grov oaktsamhet kan läggas SpeechCom till last.
15.2
Såsom befriande omständighet enligt 15.1 skall bl.a. anses krig,
krigshandling, myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad
lagstiftning, konflikt på arbetsmarknad, blockad, brand, översvämning,
allvarlig störning i data- eller telekommunikationer, omfattande skadegörelse
eller olyckshändelse av större omfattning och därmed jämställda omständigheter.
15.3
Finner Part att omständighet som omnämns i 15.1 föreligger, skall detta
skriftligen meddelas andra Parten inom fem vardagar från det den första Parten
fick eller borde ha fått kännedom om den aktuella omständigheten. Görs inte
detta förlorar Parten sin rätt att åberopa befrielsegrund enligt detta avsnitt 15.
15.4
Om Avtalets fullgörande till väsentlig del förhindras för längre tid än
tre månader på grund av omständighet angiven i 15.1, äger Part skriftligen
frånträda Avtalet.
16.1
Vardera Parten äger rätt att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande
om
(a)
den andra Parten i väsentligt avseende åsidosätter sina skyldigheter
enligt Avtalet och inte vidtar rättelse inom 14 dagar efter skriftlig anmodan
därom, eller
(b)
den andra Parten med fog kan förväntas försättas i konkurs, inleda
företagsrekonstruktion eller ackordsförhandlingar, inställa betalningar eller
på annat sätt kan anses vara på obestånd eller ha väsentliga
betalningssvårigheter.
(c)
den andra Parten, eller företrädare för denne eller koncernbolag till
denne, med fog kan misstänkas ha begått brottslig handling i samband med
fullgörandet av Avtalet.
(d)
den andra Parten av svensk eller utländsk myndighet förklaras eller kan
förväntas förklaras ha överträtt allmänna exportkontrollregler eller förklaras
eller kan förväntas förklaras inte vara behörig att förvärva, inneha eller
disponera Dictation eller teknologi som är föremål för regler om
exportkontroll.
16.2
Utöver vad som i övrigt anges i detta avsnitt 16
äger SpeechCom alltid rätt att utan skadeståndsansvar säga upp Avtalet (inbegripet
Licensen) med omedelbar verkan om Kunden underlåter att erlägga Licensavgift
eller använder eller förfogar över Dictation i strid med Avtalet eller svensk
eller utländsk upphovsrättslagstiftning. SpeechCom äger i sådant fall även rätt
att utan föregående kommunikation med Kunden omedelbart stoppa dennes tillgång
till Dictation.
17
FÖLJDER AV AVTALETS UPPHÖRANDE
17.1
Om Avtalet upphör skall Kunden återlämna eller radera installerad
mjukvara, dokumentation och annat material som erhållits från SpeechCom. Kunden
skall därtill på begäran från SpeechCom översända skriftligt intyg,
undertecknat av behörig ställföreträdare för Kunden om att Kunden inte längre, varken
direkt eller indirekt, helt eller delvis i någon form, innehar exemplar av
eller på annat sätt disponerar över Dictation.
17.2
SpeechCom ansvarar inte för att ljudfiler eller annan data som Kunden
har framställt genom utnyttjande av Dictation finns till tillgängliga efter Avtalets
upphörande. Detta gäller även om Avtalet upphör omedelbart utan föregående
kommunikation med Kunden enligt 16.2.
18
MEDDELANDEN
18.1
Meddelanden avsända till Parts senast meddelade postadress eller
e-postadress skall anses ha framförts på korrekt sätt och ha skett skriftligen.
18.2
Meddelande skall anses ha mottagits senast fem vardagar efter
avsändandet om det sänts till Parts senast meddelade postadress. Meddelande som
avsänts via e-post skall anses ha nått Part vid avsändandet, förutsatt att den
avsändande Parten inte erhåller något meddelande från mottagaren om frånvaro eller
besked om fel vid överföringen eller det av annan anledning inte kan råda
tvivel om att meddelandet inte nått mottagaren.
18.3
Det åligger Part som byter postadress eller e-postadress att skriftligen
omgående meddela den andra Parten detta. Skulle Part brista härvidlag skall
Parten alltid ansvara för den skada som kan komma att uppstå på grund av att meddelanden
inte kommer fram.
19
ÄNDRINGAR OCH TILLÄGG
19.2
Med undantag för de fall som anges i 6.3 och 19.1 skall ändringar av och
tillägg till Avtalet upprättas skriftligen och undertecknas av behöriga
företrädare för Parterna för att äga giltighet.
20
ÖVERLÅTELSE OCH UPPLÅTELSE
20.1
Kunden äger inte rätt att överlåta eller upplåta, helt eller delvis,
sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet (t.ex. Licens) till tredje man
utan SpeechComs föregående skriftliga medgivande.
20.2
SpeechCom äger rätt att utan Kundens medgivande överlåta sina
rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annat företag inom den koncern
som SpeechCom tillhör. SpeechCom äger också rätt att överlåta eller upplåta
fordran med anknytning till Avtalet till bank, finansbolag eller annat
kreditinstitut.
21
TVIST
21.2
Oavsett vad som anges i 21.1 äger Part påkalla att tvist, där värdet av
vad som yrkas inte överstiger två prisbasbelopp enligt Socialförsäkringsbalken
(SFS 2010:110) i stället skall avgöras av Göteborgs tingsrätt. Parterna godtar
att rätten vid huvudförhandling får bestå av en domare. Parterna förbinder sig
att inte överklaga domar och beslut från Tingsrätten.